‘Zam gelecek’ kaygısı satışları artırdı
Halkın geneline hakim olan ‘fiyatların daha da artacağı’ endişesi ve ‘bugün saha karlı’ anlayışı nedeniyle ‘paradan kaçma’ eğilimi rakamlara yansıdı. Organize perakende, tüketicilerin tasarruf yerine alışverişe yönelmesinin de etkisiyle hem adet satışlarında hem de ciroda en hareketli dönemlerinden birini yaşadı.
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD), üyelerine yönelik Haziran ayı anketinin sonuçlarını kamuoyu ile paylaştı. Anketi değerli kılan BMD Lideri Sinan Öncel, organize perakende bölümünde mart ayında başlayan canlılığın artarak devam ettiğini belirtti. Bayram alışverişi ve kurban bayramının da etkisiyle haziran ayında hem adet satışlarında hem de ciroda önemli bir sıçrama yakaladıklarını vurgulayan Öncel, “Sektörümüz için doğru bir analiz yapabilmek için 2019 yılındaki adet satışlarını değerlendiriyoruz. cirodan ziyade mal veya hizmetler. Adet satışlarda son üç ayda yükselen bir grafik var. Haziran’dan Haziran’a baktığımızda üye markalarımızın satışlarında yüzde 80 artış görüyoruz. Yıllık bazda ise ortalama yüzde 10 ile yüzde 25 arasında birim sayısında artıştan söz edebiliriz.”
Bayram alışverişinin, tatil sezonunun başlaması kadar satışlara da olumlu etkisi olduğunu belirten Öncel, “Fakat bundan da öte, kamuoyunda fiyatların daha da artacağı endişesi var. alan bugün karlı çıkıyor’ kırılamaz, ‘paradan kaçma’ eğilimi devam eder.İleride ihtiyaç duyabileceğini düşündükleri işleri veya mevcut ihtiyaçlarını satın almayı tercih ederler.Tüketici bir anlamda stok toplar. Enflasyon ortamında 1 yıla kadar taksit imkanı da alışverişin cazibesini artırıyor. altında sol. Ancak Temmuz ayı itibarıyla yabancıların da katkısıyla alışverişteki canlılığın artarak devam edeceğine inanıyoruz.
“Kısır döngü kırılmalı”
Önl, ilk bakışta organize perakende açısından mevcut tablonun parlak göründüğünü ancak olayın bir kısır döngüye dönüşmesinin kamuoyunu endişelendirdiğini vurguladı. Pazardaki mevcut talep enflasyonuna dikkat çeken Öncel, “Temmuz ayında işçilik ve akaryakıt maliyetlerinde ciddi artışlar oldu. Akaryakıt zammı özellikle e-ticaret operasyonlarında maliyetlerimizi artıracaktır. Dolayısıyla talep enflasyonunun yanı sıra maliyet kaynaklı fiyat artışları da kaçınılmaz olarak karşımıza çıkacak. Bu kısır döngüyü bir şekilde kırmamız gerekiyor” dedi.